Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra

Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra - kawan-kawan Hallo MALAY OF RE NEWS, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra, Kami sediakan artikel ini untuk anda membaca dan mendapatkan maklumat di dalamnya. Mudah-mudahan kandungan posting Artikel BUDAYA, Artikel EKONOMI, Artikel ENTERTAIMENT, Artikel HOBY, Artikel NEWS, Artikel OLAHRAGA, Artikel POLITIC, Artikel TRAVELING, Kami menulis ini, anda boleh memahami. Baiklah, membaca baik.

Tajuk : Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra
link : Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra

Baca juga


Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra

Kenyataan Pengarah Komunikasi Amanah Selangor, Jamzuri Ardani yang menegur ucapan Pengerusi Pakatan Harapan Kelantan, YB Husam Musa telah mendapat reaksi ramai dari kalangan nettizen, khasnya pendukung AMANAH sendiri. Ada yang pro, ada yang kontra.

Pagi kelmarin, Jamzuri telah memuat naik status berikut :

Aku menolak sekeras-kerasnya kenyataan YB Husam yang mengatakan undi PAS haram dan undi PH dapat pahala. 
Bagi aku itu semua adalah urusan Allah SWT dan kita serahkan kepadaNya, Tuhan Yang Maha Adil.

Aku juga telah menghantar bantahan terhadap kenyataan ini kepada pimpinan Amanah Nasional.

Kenyataan ini bagi aku tidak menggambarkan fikrah perjuangan parti Amanah.
Jamzuri seterusnya menjelaskan dengan lebih lanjut berhubung kenyataannya tersebut :
Saya setuju bahawa keberadaan kita di dalam Amanah mestilah di atas keyakinan kita melakukan yang ma'ruf dan mencegah yang mungkar, serta mengharap ianya akan menjadi amal sholeh di sisi Allah. Tetapi, meletakkan hukum halal haram serta dosa pahala secara partisan akan mengundang mudharat yang besar terhadap kemaslahatan umat secara menyeluruh. 
Hukum halal haram dan dosa pahala memang ada. Ianya tidak terpisah dalam kehidupan seorang muslim. Tetapi ianya tidak boleh ditentukan secara PARTISAN. Itu maksud saya. 
Kalau dibenarkan kaedah ini, setiap parti akan membuat kenyataan bahawa mengundi partinya dapat pahala dan mengundi parti lawan dapat dosa ... dan masing-masing akan mengeluarkan hujah agama bagi menegakkan pandangan dan hukum masing-masing. Ini akan merosakkan umat secara keseluruhan.
Abdul Rahman Abdul Talib  : Jamzuri Ardani Pahal dan dosa ada dlm Quran dan Sunnah.

Ia bukan perkara misteri kecuali kepada mereka yg jahil ataupun berakidah liberal. Husam menyatakan yg haq.

Yakni sesiapa yg menolak mudharat maka dia akan diberi pahala oleh Allah SWT. Berhentilah buat perkara baru dlm agama.

Kalau tak reti pegi belajar dulu

Mohd Rejab Ahmad : Rumusannya aku setuju cara Husam dan aku juga sokong pendapat admin. Cara Husam sesuai utk pengundi kawasan total Melayu Islam dan kurang sesuai dikawasan minda pengundi lebih menumpukan pada kehidupan semasa.

Ahmad Albab haram : d segi fekah ... d segi Allah sukar d duga ... sebab Pas sekongkong dgn kerajaan Umno BN yg zalim.terhadap rakyat ... menindas rakyat dgn memaksa rakyat miskin bayar cukai GST ... malah perbuatan Najib curi duit rakyat juga haram ... Hadi bersyubhah dgn Najib juga perbuatan haram ... itu sudud fekah .... tak salah Husam kata haram undi Pas dan undi mengekal kerajaan zalim Umno BN ... sama juga hukum merokok haram walau ada yg kata makroh ... sebab itu tak ada yg cabar Majlis Fatwa ... .soal dosa pahala urusan Allah ... yg penting sampaikan perkara yg haq .... menentang kezaliman dan kemungkaran ... HUSAM wajar sebut bagitu sebab dia ada maklumat .....

Fandy Shah : Fandy Shah Kalau aku tiada keyakinan dpt pahala menyokong amanah tentulah aku tidak lakukannya dan jika rasa terus dlm pas tidak berdosa pasti juga aku tak tinggalkan pas.

Afonso Chot : Terkejut juga aku apa yg diucapkan Husam, dah macam Pas.. Tp bila fkir balik, kt Kalntan n Trngganu mmg cmtu lah caranya.. Mreka lebih mudah paham.. Ikut tempat..

Zainudin Hashim : Sy duk kelantan tak terkejut lgsung malah amat teruje, nk menegur boleh dgn cafa berhikmah. Kita tetap raikan perbezaan pendapat dan pandangan masing2

Saiful Ahmad Hamid : Mungkin husam cuba sapaikan mesej kpd Pas supaya hentikan bermain dosa pahala dlm undi parti itu Dan ini..

Fandy Shah : Kenapa dipersoal kenyataan husam jika kita yakin kebenaran perjuangan amanah dan kita tingglkan pas. Dosa pahala memang urusan Allah tp bukankah kita perlu mengharap kpd pahala anugerah Allah?

Zainudin Hashim : Sy harap polemik ini ditamatkan serta merta, fokus 100% kpd lawan, harap saudara Jamzuri take action! Jgn biar berpanjangan. Tolak kartel, pas dan bn

Wang Xiang Ming Wang : Sy rasa Husam cuma buat provakasi sebab Pas selalu cakap haram undi parti lain. Selama ini halal haram sering mudah jadi mainan Pas dlm ceramah. Apatah lagi kalau keluar dr mulut pimpinan tertingginya. Kalau lihat gaya Husam berucap pun tidaklah dlm gaya serius. Jadi selepas ini Pas tak blh sebarangan menghukum haram mengundi parti lain selain Pas.

Raden Lakjuno : Husam hujjah kepada apa yang Pas kata ....HARAM JATUHKAN KERAJAAN ISLAM KELANTAN , Husam kata haram undi PAS sebab sekongkol dengan UMNO yg nak kekalkan Najib.
https://youtu.be/Nbh8jWkVNFM

Rahmat Wel HARAM UNDI PA$ :

 1. Saya melihat YB Husam Musa hanya memulangkan paku buah keras kpd PA$. Read between the lines dia smcm perli pentaksub PA$ sbb puak tu hanya akan bagi undi atas dasar hukum tanpa mengambilkira perkiraan rasional politik dan natijahnya.

 2. Kenapa puak AMANAH sendiri tak kenal Husam? Dia seorg strategis. Pakar Psywar. Lontaran dia selalunya provokasi. Ada jugak ahli AMANAH yg melompat nak tunjuk politik budiman sgt ke??

 3. Cuba tanya Cikgu Wan Rahim, byk kali dah saya perhatikan. Itu bijaknya YB Husam Musa. Lihat Tun, lihat DSAI...statement mereka sering ada tujuan dan matlamat tertentu. Jgn difaham cara literal..read between the lines.

 4. Org muda kena belajar lg Psywar. Benda tu Reverse Psychology. Sakit bila org kenakan kita balik dgn cara kita. Nak jwp mcm mana? Itu salah satu kepakaran YB Husam.

 5. Apapun..jika ia sekadar teguran...bagus jugak. Jgn matikan fungsi Pemuda yg patut jd Check & Balance kpd parti. Cuma perlu lebih berhati2 mungkin tabayyun dulu. Wallahualam.

 6. Utk makluman "bantah sekeras2nya" dan "teguran" adalah dua terminology berbeza.

Muhammad Yahaya : Kat mana kenyataan Husam ni tak betul?... Islam kan dah terang2 sebut, buat baik dapat pahala...buat jahat, haram dan berdosa... Kat mana yg tak betulnya. Kan ker undi pas buat jahat, sebab pas tolong org jahat... Simple kan?.. Knpa kita harus melihat benda2 picisan, berbanding bergandingan dgn Husam utk menyahkan benda2 yg lebih bersifat menjahanamkan negara dan ummah.... Ni Politik bro... Kena ada satu yg memujuk, kena ada jgk satu yg belasah.... Mcm aku... Dpt peluang aku belasah jer.... Sdra nak pujuk...itu cara sdra!

Al-Husseyn :  Husam menyatakan bahawa :
"PAS kata tak pangkah PAS haram sebab akan jatuh kerajaan Islam. Ambo (saya) pula kata, kalau mengundi PAS yang menongkat (bantu) Umno yang habiskan duit rakyat, haram.

"...Haram undi bulan. Ini ambo nak pegang. Nak tahu yang mana betul, kita berdebatlah," kata Husam yang kini Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH). 
Jelas apa yang diungkapkan Husam itu adalah sebagai menyanggah dakwaan Pas, yang menghukum haram kalau tak undi Pas.

Pas sering mengaitkan segala sesuatu itu dengan hukum dosa dan pahala. Apa yang Pas buat, semuanya mendapat pahala dan syorga. Itulah dokrinasi yang di semai dalam pemikiran pengikut-pengikutnya yang taksub.

Kalangan pimpinan Pas mengatakan, "Jatuhkan kerajaan Pas tak syarie, usaha menukar kerajaan Pas di Kelantan bertentangan dengan hukum Islam."

 Pada hakikatnya, kerajaan Pas Kelantan hari ini yang mengaku ‘membangun bersama Islam’ tetapi dipenuhi penyelewengan dan salah laku, dipenuhi dengan rasuah perlu dijatuhkan untuk digantikan dengan yang lebih baik.

Sejenak kita menyorot tentang dapat dosa/pahala mengundi menurut pandangan Pas :

Semasa PRK Sungai Besar, calon PAS, Dr Abdul Rani Osman mendakwa, "Semua pengundi di PRK Sungai Besar akan mendapat pahala jika mengundi calon PAS." ~ sumber

Tentu kita semua masih ingat fatwa Pas semasa PRK Permatang Pauh tidak lama dulu :


Hj Hadi sendiri akur dan menghormati fatwa Ketua Urusan Ulama Pas Kaw Permatang Pauh yang mendakwa, haram undi calon PKR. Ketika itu Pas masih lagi bersama dalam Pakatan Rakyat.

Semua dakwaan Pas tersebut hanyalah rethorik semata-mata menjadikan ugama sebagai tungangan mereka.

Sebaliknya, kenyataan Husam berhubung dapat dosa/pahala mengundi adalah lebih bertujuan untuk menyanggah dakwaan Pas. Itu sahaja.

Inilah uniknya parti AMANAH. Ahli-ahlinya tidak menyokong sembarangan dengan membabi buta macam parti lama mereka. Mereka bebas menyatakan pandangan dan menegur jika dirasakan perlu.

Dan segala teguran sepatutnya biarlah bersopan tidak diikuti dengan emosi. Terdapat teguran diatas tadi yang terlalu emosi dan 'membelasah' sahabat sendiri.

Walau bagaimana pun, syabas kepada Jamzuri yang boleh menerima segala teguran dengan berlapang dada sebagaimana statusnya pagi ini :

Jamzuri Ardani : Seperti mana aku mahu orang lain menerima teguran, maka aku juga mesti berani dan mampu menerima teguran. Malah aku bersyukur dengan segala teguran itu, kerana di dalamnya pasti ada hikmah. Ar Rasul SAW bersabda:


إِنَّمَا الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأُولَى 
“Sesungguhnya sabar itu terdapat pada hentakan yang pertama”. [HR Bukhari]


Thus Article Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra

Itulah artikel Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra Kali ini, mudah-mudahan dapat memberikan manfaat kepada anda semua. dengan baik, melihat anda dalam menghantar barang-barang lain.

Anda sedang baca artikel Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra dengan alamat pautan https://malayof.blogspot.com/2018/03/undi-pas-haram-dan-undi-ph-dapat-pahala.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Undi PAS haram dan undi PH dapat pahala : Pro dan Kontra"

Post a Comment