[Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara.

[Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara. - kawan-kawan Hallo MALAY OF RE NEWS, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara., Kami sediakan artikel ini untuk anda membaca dan mendapatkan maklumat di dalamnya. Mudah-mudahan kandungan posting Artikel BUDAYA, Artikel EKONOMI, Artikel ENTERTAIMENT, Artikel HOBY, Artikel NEWS, Artikel OLAHRAGA, Artikel POLITIC, Artikel TRAVELING, Kami menulis ini, anda boleh memahami. Baiklah, membaca baik.

Tajuk : [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara.
link : [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara.

Baca juga


[Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara.

Khamis, 24 Mei 2018


Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng hari ini membidas bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang membidas pengumuman kerajaan sekarang bahawa hutang negara sekarang berjumlah RM1 trilion.
Najib dilaporkan berkata kenyataan itu "hanya akan menimbulkan keraguan terhadap pasaran kewangan, mengejutkan agensi penarafan kredit dan menjejaskan keyakinan pelabur dalam institusi negara seperti Bank Negara Malaysia".
“Izinkan saya mengambil kesempatan ini untuk menerangkan liabiliti bernilai RM1 trilion pada 31 Dis, 2017, seperti yang diumumkan sebelum ini.
"Pertamanya, hutang kerajaan persekutuan adalah RM686.8 bilion iaitu 50.8 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
"Selain itu, kerajaan juga perlu membayar jaminan kerajaan kepada pelbagai entiti yang gagal untuk membayar hutangnya. Jumlah ini adalah sebanyak RM199.1 bilion (14.6 peratus daripada KDNK).
"Antara jaminan itu melibatkan entiti seperti Danainfra Nasional Bhd. (RM42.2 bilion), Govco Holdings Bhd. (RM8.8 bilion), Prasarana Malaysia Bhd. (RM26.6 bilion), Malaysia Rail-link Sdn. Bhd. (RM14.5 bilion) serta dianggarkan RM38 bilion untuk 1MDB," katanya.
Menurut Lim, selain jumlah berkenaan, kerajaan juga dikehendaki untuk menjelaskan pelbagai pajakan untuk pelbagai projek awam swasta seperti pembinaan sekolah, balai polis, jalan raya serta lain-lain yang berjumlah RM201.4 bilion (14.9 peratus daripada KDNK).
Katanya, meskipun tampuk kepemimpinan kerajaan persekutuan sudah berubah, namun tanggungjawab dan komitmen terhadap kewangan negara adalah masih sama.
"Dalam tempoh jangka pendek, keputusan untuk memberi kebenaran mungkin menimbulkan ketidak selesaan kepada (bekas perdana menteri) Datuk Seri Najib Razak.
"Bagaimanapun, kita percaya bahawa dalam tempoh sederhana, dengan mengakui situasi hutang hari ini, kerajaan dapat mengambil langkah konkrit untuk mengawal selia dan mengukuhkan kedudukan kewangan," katanya.
Menurut Lim, kerajaan baru Pakatan Harapan akan melaksanakan pentadbiran berdasarkan prinsip-prinsip kecekapan, akauntabiliti dan ketelusan (CAT).
“Kami mahu menubuhkan garis dasar sebenar mengenai keadaan kewangan, mendiagnosis masalah dan kemudian mencadangkan semua tindakan yang perlu diambil,” katanya.
Malaysiakini.


Thus Article [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara.

Itulah artikel [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara. Kali ini, mudah-mudahan dapat memberikan manfaat kepada anda semua. dengan baik, melihat anda dalam menghantar barang-barang lain.

Anda sedang baca artikel [Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara. dengan alamat pautan https://malayof.blogspot.com/2018/05/video-7-jam-sprm-siasat-najib-dunia-dah.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "[Video 7 jam SPRM siasat Najib & Dunia dah kenal siapa Najib] Fakta di sebalik hutang RM1 trilion negara."

Post a Comment