Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan

Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan - kawan-kawan Hallo MALAY OF RE NEWS, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan, Kami sediakan artikel ini untuk anda membaca dan mendapatkan maklumat di dalamnya. Mudah-mudahan kandungan posting Artikel BUDAYA, Artikel EKONOMI, Artikel ENTERTAIMENT, Artikel HOBY, Artikel NEWS, Artikel OLAHRAGA, Artikel POLITIC, Artikel TRAVELING, Kami menulis ini, anda boleh memahami. Baiklah, membaca baik.

Tajuk : Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan
link : Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan

Baca juga


Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan

 
Seorang Orang Asli dari Cameron Highlands berkata keadaan jalan raya ke sekolah yang teruk menyukarkan kanak-kanak Orang Asli meneruskan persekolahan.


orang-asl


CAMERON HIGHLANDS: Seorang Orang Asli Semai menyalahkan apati kerajaan terhadap kaumnya sebagai salah satu sebab utama mereka tidak dapat meneruskan persekolahan.

Dalam temubual bersama FMT di kampungnya, lelaki itu berkata tidak ada pun sekolah menengah berdekatan perkampungan mereka.

“Pendidikan sekolah menengah sesuatu yang jarang kerana mereka terpaksa keluar dari kampung.
Dengan keadaan jalan raya di sini yang teruk, kanak-kanak Orang Asli tidak selalu pergi ke sekolah,” katanya.

Lelaki itu berkata walaupun Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) ditubuhkan untuk menjaga kebajikan Orang Asli, jabatan itu tidak banyak membantu.

“Jakoa tidak cekap. Mereka tidak rasai penderitaan Orang Asli.

“Bagi Jakoa, para guru dan penjawat awam lain, Orang Asli cuma kumpulan terpencil yang tidak termasuk dalam arus perdana Malaysia.”

Beliau akui walaupun ada kanak-kanak Orang Asli ke sekolah rendah di kampung mereka, ramai yang tercicir sebelum menduduki peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

“Bagaimana mungkin kanak-kanak Orang Asli sambung belajar ke sekolah menengah dan pendidikan tinggi sedangkan mereka tak sempat ambil UPSR?”

“Anak gadis Orang Asli paling lemah kerana walaupu hari ini, pada usia 14 tahun, mereka dikahwinkan. Selepas itu, fungsi mereka hanya untuk beranak.”

Beliau berkata Orang Asli hidup dengan mengerjakan tanah. Mereka menanam pokok getah, buluh, pisang, ubi kayu, padi dan tanaman-tanaman kecil lain seperti petai.

“Mereka juga mengerjakan kebun sayur, kebun bunya dan melakukan kerja-kerja pembinaan empangan.

“Ada yang mengutip madu dan hasil hutan lain. Di sesetengah tempat, mereka tanam durian yang dibeli peraih pada harga murah tetapi dijual di luar pada harga tinggi.”

Pada Oktober, Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Chong Sin Woon berkata kementerian memandang serius keciciran kanak-kanak Orang Asli daripada persekolahan.

Bernama memetik beliau sebagai berakta usaha sudah diambil untuk menangani masalah itu, termasuk mengadakan Sekolah Model Khas Komprehensif (K9) dan melatih para guru daripada kalangan masyarakat Orang Asli sendiri.

“Guru ini akan membantu pelajar Orang Asli untuk memberi lebih tumpuan ketika belajar, kerana mereka lebih memahami budaya dan gaya hidup kaum sendiri.

“Ini sekali gus, dapat mengurangkan masalah keciciran pelajar Orang Asli yang ketika ini amat membimbangkan,” katanya selepas Program Jalinan Kasih Bersama Masyarakat Orang Asli Kampung Gebok, Mantin, Negeri Sembilan.



Thus Article Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan

Itulah artikel Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan Kali ini, mudah-mudahan dapat memberikan manfaat kepada anda semua. dengan baik, melihat anda dalam menghantar barang-barang lain.

Anda sedang baca artikel Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan dengan alamat pautan https://malayof.blogspot.com/2018/01/apati-kerajaan-terhadap-orang-asli.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Apati kerajaan terhadap Orang Asli penyebab kurang pendidikan"

Post a Comment