Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua

Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua - kawan-kawan Hallo MALAY OF RE NEWS, Dalam artikel yang anda baca kali ini dengan tajuk Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua, Kami sediakan artikel ini untuk anda membaca dan mendapatkan maklumat di dalamnya. Mudah-mudahan kandungan posting Artikel BUDAYA, Artikel EKONOMI, Artikel ENTERTAIMENT, Artikel HOBY, Artikel NEWS, Artikel OLAHRAGA, Artikel POLITIC, Artikel TRAVELING, Kami menulis ini, anda boleh memahami. Baiklah, membaca baik.

Tajuk : Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua
link : Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua

Baca juga


Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua


Perdana Menteri Najib Razak harus menjadi orang pertama yang disiasat kerana menyebarkan berita palsu kerana mendakwa RM42 bilion "tidak hilang" daripada Lembaga Pembangunan 1Malaysia, kata ketua DAP, Tony Pua. 

 Semalam, Najib mempertahankan hutang 1MDB, dengan mengatakan wang itu tidak "hilang", tidak seperti kerugian RM31 bilion yang ditanggung dalam skandal perdagangan tukaran asing Bank Negara (BNM). 

Terdahulu minggu ini, Najib telah mengumumkan bahawa kerajaan sedang memikirkan undang-undang baru untuk membendung berita palsu, yang dikatakan sebagai ancaman kepada kestabilan politik dan ketenteraman awam. 

"Tidak boleh lebih ironis lagi bahawa pemberi berita terbesar berita palsu hari ini adalah perdana menteri sendiri," kata Pua, yang merupakan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, dalam satu kenyataan. 

 "Orang pertama yang perlu disiasat kerana menyebarkan 'berita palsu' yang paling keterlaluan di negara ini adalah tidak lain daripada perdana menteri sendiri, yang mendakwa bahawa raksasa 1MDB yang bernilai RM42 bilion bukanlah wang yang hilang. 

 "Tidak boleh lebih ironis kalau Najib berbohong tentang hutang 1MDB yang bernilai RM42 bilion di hadapan  1,200 Muslim dan Ketua-ketua Kampung yang hendak berangkat ke Mekah." 

 Pua, yang merupakan setiausaha publisiti kebangsaan DAP, menegaskan bahawa dalam skandal BNM, tidak seorang pun, bahkan pemimpin Umno pada masa itu, telah dituduh "mempoket wang". 

 "Bagaimanapun, dalam hal 1MDB, keberadaan RM42 bilion atau sebahagian besarnya tidak diketahui atau tidak disahkan. 

 "Sebenarnya, jika benar Najib Razak mengatakan kebenaran, soalan itu harus ditanya, mengapa Kabinet mengklasifikasikan Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB di bawah Akta Rahsia Rasmi?" 

 Pua bertanya sama ada Najib boleh menyatakan secara terbuka di mana unit bernilai AS $ 940 juta (RM3.65 bilion) pergi selepas bank penyimpan asal, BSI Bank ditutup. 

 Sekiranya semua wang diambil kira dalam 1MDB, kenapa 1MDB gagal menghasilkan kenyataan kewangan yang diaudit semenjak Mac 2014, kata Pua. 

Beliau berkata, Jabatan Kehakiman AS (DoJ) menonjolkan dana yang hilang yang menyebabkan Deloitte Malaysia untuk menarik balik sokongannya terhadap akaun kewangan 2013 dan 2014 1MDB. 

 "Ini bermakna 1MDB tidak mempunyai penyata kewangan yang diaudit selama enam tahun yang lalu."  

 Najib secara konsisten menafikan salah laku berikutan pendedahan DoJ bahawa jejak wang tersebut menunjukkan bahawa dana yang berasal dari 1MDB telah masuk ke akaun bank peribadi perdana menteri. 

 DoJ melaporkan bahawa AS $ 732 juta telah dipindahkan ke akaun Ambank Najib antara tahun 2011 dan 2014. Ia mendakwa bahawa beberapa dana itu kemudiannya digunakan untuk memperolehi loket berlian merah jambu US $ 27.3 juta untuk isteri Najib, Rosmah Mansor, dan sebuah kapal layar mewah US $ 250 juta  untuk pembiaya Malaysia Jho Taek Low, juga dikenali sebagai Jho Low. Sejumlah US $ 238 juta dari 1MDB juga didapati  masuk ke akaun Red Granite Capital, sebuah syarikat AS yang dimiliki oleh anak Rosmah, Riza Aziz '. 

"Perkara di atas belum termasuk aset bernilai berbilion dolar, termasuk jet peribadi, hartanah mewah di seluruh dunia dan karya mahal yang jarang berlaku, yang sedang dalam proses disita oleh kerajaan Amerika Syarikat.

"Paling teruk, semua soalan kami yang berkaitan dengan semua perkara di atas telah ditolak oleh Speaker Parlimen supaya Najib Razak tidak perlu bertanggungjawab kepada rakyat Malaysia. 

 Ia adalah sangat jelas bahawa perdana menteri banyak menyemmbunyikan perkara," kata Pua.

 1MDB adalah satu isu yang tidak dapat diselesaikan yang terus membahayakan Barisan Nasional dan dijangka menjadi topik penting dalam pilihan raya akan datang. 

 Berikut adalah rekod soalan sekitar dana pelaburan negeri. 

Bagaimanakah BN dan Perdana Menteri dikaitkan dengan 1MDB?

Berselindung sebagai dana kekayaan berdaulat dalam acuan Temasek di Singapura, 1MDB ditubuhkan pada tahun 2008 sebagai Lembaga Pelaburan Terengganu di bawah pentadbiran Perdana Menteri ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi. 

 Najib, ketika beliau menjadi perdana menteri, menamakan semula dana 1MDB pada bulan Julai 2009. Dia menjadi pengerusi pertama 1MDB, yang misi itu menjadikan Kuala Lumpur menjadi hab kewangan dan meningkatkan pendapatan menerusi pelaburan dalam aset tenaga. 

 Najib melepaskan kerusi itu pada Mei 2016 selepas laporan bahawa 1MDB telah terlepas bayaran sejumlah AS $ 11 bilion kepada bank dan pemegang bon. Pada tahun 2015, Wall Street Journal mendakwa bahawa US $ 700 juta dari 1MDB telah menemui jalan masuk ke akaun peribadi Najib di AmBank melalui labirin transaksi yang kompleks di British Virgin Island, Amerika Syarikat, Singapura dan Malaysia. 

 Najib menafikan sebarang salah laku dan berkata wang dalam akaunnya adalah hadiah dari keluarga diraja Saudi. 

 Adakah pembayar cukai Malaysia kehilangan wang? 

 1MDB telah menjual asetnya untuk membayar beberapa pinjamannya berjumlah RM42 bilion. Tidak semua pinjaman telah dibayar sepenuhnya. 9 Sebagai contoh, ambil AS $ 1.2 bilion yang 1MDB membayar Abu Dhabi's International Petroleum Investment Co (IPIC) tahun lepas. Ia tidak dimaklumkan bagaimana 1MDB datang dengan wang tunai untuk menyelesaikan hutang itu. Pegawai Kementerian Kewangan juga sama dengan ibu bapa mengenai pembayaran itu. 

 Berita buruknya adalah bahawa AS $ 1.2 bilion adalah sebahagian daripada hutang US $ 6.5 bilion yang 1MDB telah bersetuju untuk membayar timbangtara berikut di London. 

 Satu kenyataan daripada IPIC April lepas berkata: "1MDB dan Koperasi bertanggungjawab kepada IPIC untuk mengambil tanggungjawab untuk semua pembayaran faedah dan prinsipal di bawah dua bon yang dikeluarkan oleh 1MDB. 

 "Bon pertama ialah AS $ 1.75 bilion pada kadar tetap 5.75% yang diterbitkan oleh 1MDB Energy (Langat) Limited yang kedua ialah AS $ 1.75 bilion pada kadar tetap 5.99% yang dikeluarkan oleh 1MDB Energy Limited menurut kenyataan itu. Kedua-dua bon tersebut akan matang pada tahun 2022. "

Selain wang, Malaysia juga telah kehilangan wajah dan kredibiliti sebagai sebuah negara, yang telah menjadi "kleptokrasi", menurut Peguam Negara AS Jeff Sessions. 9 Siapa yang dihukum kerana skandal di Malaysia? 

 Tiada seorang pun di Malaysia sedang dihukum. 1MDB sedang disiasat kerana pengubahan wang haram di sekurang-kurangnya enam negara, termasuk AS, Switzerland dan Singapura. Di Singapura, bank-bank ditutup dan seorang jurubank dihukum penjara empat setengah tahun untuk membantu aktiviti pencucian wang yang berkaitan dengan 1MDB. 

 Selepas siasatan yang panjang oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, polis, Bank Negara Malaysia dan Jawatankuasa Akaun Awam, Peguam Negara, Mohamed Apandi Ali mengisytiharkan Najib membersihkan segala salah laku. 

Apakah masalah besar mengenai DoJ dan 1MDB? 9 Jun lalu, DoJ memfailkan saman pelucuthakan ketiga yang cuba merampas Equanimity, sebuah kapal layar US $ 165 juta yang dimiliki oleh Jho Low; hak filem kepada Dumb dan Dumber 2 yang dihasilkan oleh stephen Najib Riza Aziz; dan 22 karat berlian merah jambu dan kalung bernilai US $ 27 juta untuk isteri "Malaysian Official 1". 

DoJ menganggarkan kira-kira AS $ 4.5 bilion telah disalahgunakan dari 1MDB walaupun CEOnya Arul Kanda Kandasamy telah mengisytiharkan bahawa syarikat itu tidak kehilangan apa-apa wang. 

 Siapa Jho Low? 

 Seorang ahli perniagaan dari Pulau Pinang, Low Taek Jho mengaku sebagai penasihat kepada Lembaga Pelaburan Terengganu sebelum menjadi 1MDB. 

Dia dilaporkan mengawal sebuah syarikat bernama Good Star Limited, yang didakwa telah menerima daripada 1MDB US $ 700 juta yang diperuntukkan bagi PetroSaudi. 

Wall Street Journal melaporkan bahawa sekitar US $ 529 juta telah dimasukkan ke dalam akaunnya di Singapura dari 2011-2013. - 3 Februari 2018. ~ Themalaysianinsight


Thus Article Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua

Itulah artikel Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua Kali ini, mudah-mudahan dapat memberikan manfaat kepada anda semua. dengan baik, melihat anda dalam menghantar barang-barang lain.

Anda sedang baca artikel Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua dengan alamat pautan https://malayof.blogspot.com/2018/02/najib-sebar-berita-palsu-mengenai-1mdb.html

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Najib sebar berita palsu mengenai 1MDB, kata Pua"

Post a Comment